background

Sunday, January 16, 2011

kek asam cik jah...

hujung minggu selalu ny family aku akan sibuk dengan kenduri sana sini....dulu time aku kt melaka budak2 ni terutama skali dubok a.k.a fariq selalu ckp aku muke kenduri...."ain ni asl blik je kenduri...balik je kenduri...banyk ke sedare ko kenduri....."ko ni asik blik je kenduri..asik blik je kenduri...memg muke kenduri la ko.."...ciot nyer dubuk...hahaha...
tp ayah aku memg selalu je ade jemputan...dlm sehari tu smpai 3-4 rumah...tu pon klu yg x berape rapat sngt dtg 'sumbang' je...yg rapat2 tu harus la singgah makan...
tp minggu ni ktorg bebas dri kenduri...so mak ingt nk wt kek asam die yg da lame sngt2 x wt tu...family ni jumpe kek tu time raye je sbb special edition (mak mls nk wt sebenrnyer)....huhu....aku tlg blander biskut merry jer...susah ooo nk blander sbb kering kn...pastu nk ayak die...yg x leh blah...si tisya leh lak colet dan makan biskut yg aku da ayak tu...hayaaa wa penat wt ooo...die ckp..."cedap la mak teh...ckit lg..."...aku gelak2 je sbb lawak lak die ni...last2 die ambk sudu...amboy ini da lebih...abis tepung biskut aku yg memg cukup2 tu...hua3...
aku de stu pengalaman yg pahit2 manis la dulu time wt kek ni...time tu mak nk klur...mak tinggal kn aku dengan ramuan dan arahan yg x berapa jelas...

mak: ain nanti pukul telur ngn gula...gula tiga suku cawan..telur 6 biji...
ain: ok mak..(dgn muke wt2 phm n tahu)

aku pon dengan rajin ny terus pukul telur ngn gula...tpppp....aku dengar mak ckp tiga suku cawan....dan aku masuk kan...3 cawan + suku cawan......aku pon ngn riang hati pukul atau kacau2 telur tu ngn gula...da agk lame aku duk memukul gula x hancur2 lg...aku mule rase pelik....aik..selalu nyer x lame mcm ni...aku da give up aku tinggal kn...mak pon blik...

mak: ain mane telur ngn gula da siap ke...
ain: asl gula x hncur2 mak....
mak: meh mak wt....eh berpe bnyk gula ain taruk td?
ain: 3 cawan suku...
mak: YA ALLAH...(cit3...kne bebel)

aku smbung wt kek dengan air mata yg menitis...sedih kne marah...hahaha...pastu ayh lak saje2 jer..."ain sedap nyer...3 cawan suku"....ceh...lg laju air mate aku mngalir...mak ckp wt je la...da nk siap pon....aku wt smpai siap...dah siap tu leh lak ayah perli2..."mne2 kek...sedap ni"...huhuhu...tp skrg aku da pndai dan tahu k ape tu tiga suku cawan...:)
so try la wt kek asam ni..sbb ape pnggil asam...sbb die lapis degan asam duit2 tu...mase kecik2 korg mesti penah beli..kn3...

cara-cara membuat kek asam cik jah:

setin susu pekat manis yg pendek tu + secawan majerin (dipukul sehingga kembang)
telur 6 biji + gula 3/4 cawan (pukul sampai kembang)
3 cawan tepung biskut merry
  1. tiga2 di atas gaul kn sekali n bahagi kpd 3 part sbb 3 kaler...(tp ikut korg la..klu kaler korg nk wt 2 ke 4 ke 5 pon leh je)
  2. nk masak kene pkai periuk pengukus....
  3. letk lapisan pertama.....tngu die masak (dlm 7-10 minit)
  4. letak asam duit2 tu kt ats lapisan...pastu letk lapisan ke 2...
  5. seterus ulang mengikut warna smpai siap...

pic yg x berpe menarik...tp rase die best....:)


ha....hidangan ke 2 lak....karipap kentang sedap....dulu2 mak selau wt kuih2 sbb dulu ramai n kecik2 smue kuat makan so berbaloi klu wt cndri....dulu2 mak wt kuih mlm2...sblum tido tu mak tnyer...sape nk karipap kosong...nk berape...(mcm ambk oder la...karipap kosong tu yg xde inti...budk2 ape thu..padahal inti tu la best...hehe)...

doh ni tepung ngn minyak panas...uli2 jdi macam ni

inti kentang ngn ayam....besh...:P

ni hasil keje aku...gelek2 tepung...

kepet2 yg x santik belah kiri ats tu keje aku ler...haha

hasil nyer...sedia di makan...haa...lapar nyer....

p/s: ni la kerja org pencen dan org menganggur...daaaa  :)



No comments:

Post a Comment